Dzień: 20 czerwca 2020

Konfitury

Konfitury

Dla wielu osób konfitury to prawdziwy smak dzieciństwa – smażone przez babcię z pachnących, letnich owoców, doskonałe w naleśnikach, ciastach czy na chlebie. Bardzo popularne jest również dodawanie konfitur, zwłaszcza z malin, do rozgrzewającej, zimowej herbaty.

Konfitura a dżem

Mało kto jednak pamięta, czym w istocie różni się konfitura od dżemu. Pojęcia te są mylone, a dotyczą zupełnie innych sposobów obróbki owoców. O ile dżem powstaje z gotowanych owoców, do których dodaje się cukier, a następnie całość odparowuje i ewentualnie zagęszcza, wykorzystując do tego pektyny naturalnie zawarte w owocach, tak robienie konfitur bardziej odpowiada pojęciu “smażenie w cukrze”.

Wyłącznie owoce i cukier

Przede wszystkim należy pamiętać, że prawdziwa konfitura zawsze będzie produktem wysokocukrowym – standardem jest użycie cukru i owoców w równych proporcjach wagowych. Niektóre, szczególnie dziewiętnastowieczne przepisy potrafiły na 1 kg owoców zalecać użycie nawet 2 kg cukru.

Podstawą smażenia konfitury jest przygotowanie gęstego syropu z cukru i niewielkiej ilości wody, a następnie dodaniu oczyszczonych i nieuszkodzonych owoców. Całość należy delikatnie mieszać, tak, by owoce się nie rozpadły i nie uszkodziły, najlepiej bez pomocy narzędzi.

Podczas smażenia ważne jest ostrożne zbieranie szumowin, które pojawiają się na powierzchni przygotowywanego przetworu.

Konfitura jest produktem, który nie wymaga dodawania konserwantów – ich rolę spełnia cukier, który doskonale zapobiega psuciu się gotowego wyrobu. Dlatego wysokiej jakości przetwory będą składały się wyłącznie z owoców i cukru.

Oryginalne składniki

Oprócz absolutnych klasyków takich jak truskawki czy maliny, w przetworach tego rodzaju doskonale sprawdzają się również bardziej egzotyczne lub zapomniane owoce, takie jak pigwa o zniewalającym aromacie, rokitnik, pomarańcze czy ananasy. Istnieją także stare przepisy na konfitury z nietypowych składników – książka kucharska z 1880 roku, “Doświadczone sekreta smażenia konfitur i soków” podaje recepturę na konfiturę z… sałaty.

Będąc jedną z metod konserwacji owoców, konfitury mogą zapewnić cenny zastrzyk witamin, szczególnie w okresie zimowym i tzw. “sezonie grypowym”. Należy jednak pamiętać, że z uwagi na dużą zawartość cukru są one produktem wysokokalorycznym, więc ich nadmierne spożycie może prowadzić do nadwagi i otyłości. Wysokocukrowych przetworów powinni także unikać diabetycy.
Jednak zdrowa osoba może pozwolić sobie na prawdziwą smakową podróż sentymentalną, jaką jest smak prawdziwych konfitur.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez stockking - pl.freepik.com